اخبار و مقالات

آیا سوتین سرطان زا است؟

آیا سوتین سرطان زا است؟

چه ارتباطی بین سوتین و سرطان سینه وجود دارد؟

نظریات زیادی درباره بستن یا نبستن و مقدار استفاده از سوتین وجود دارد که ما تعدادی از آن ها را به عنوان مقدمه آورده ایم. شاید با خواندن آن ها شما عقیده خود را بیابید. به اعتقاد عده ای باید همیشه سوتین به تن داشت و عده ای خلاف این عقیده فکر می کنند. تعدادی هم معتقد هستند که فقط برخی ساعات روز باید سینه‌ بند را مورد استفاده قرار داد. در عین حال بعضی هم فکر می کنند که هیچ دلیلی وجود ندارد که باید لباس زیر پوشید! در کل آیا سوتین سرطان زا است؟

13 اکتبر یا 21 مهر به روز بدون سوتین اختصاص پیدا کرده است. دلیلی که این روز را به این نام نام گذاری نموده اند این می باشد که این روز به منظور افزایش آگاهی درباره سرطان پستان و راهکار هایی برای پیشگیری از آن در نظر گرفته شده است.

اختلاف عقاید گفته شده بالا همیشه میان بانوان وجود دارد. برخی می‌ گویند باید سوتین پوشید و برخی می‌ گویند نباید پوشید. یک عده هم تنها تنها در برخی ساعات روز باید سینه‌ بند داشت و در عین حال بعضی هم معتقدند چرا باید این لباس زیر را پوشید! این نظرات متنوع می تواند شبیه داستان پیرمرد و بچه و الاغ باشد که هر کسی از دیدگاه خودش پیشنهاد سوار شدن بر الاغ را می‌ داد! اما بالاخره کدام نظریه درست است. اینکه بانوان سوتین بپوشند یا نه.

بررسی درستی یا نادرستی این باید ها و نباید ها و اینکه آیا سوتین سرطان زا است؟

آیا سوتین سرطان زا است؟

پوشیدن سوتین الزامی است

بر اساس برخی مطالعات، سوتین باعث ایجاد ترک پوست سینه، لاغر شدن و از بین رفتن استحکام پستان می گردد. پس این باور می‌تواند درست نباشد.

 برای مقابله با جاذبه زمین لازم است!

بیشتر بانوان فکر می‌ کنند که استفاده از سوتین می تواند از افتادگی سینه‌ ها و آویزان شدن آن ها در آینده جلوگیری نماید. ولی به نظر می آید که این فقط یک قانون زنانه بوده و ربطی به کشف نیوتن ندارد! واقعیت این بوده که این لباس می‌تواند رشد بافتی را که از پستان محافظت می‌کند، محدود سازد. به همین جهت هیچ مزایای فیزیولوژیکی برای استفاده از لباس زیر مطرح نشده است.

سوتین هایی که زیرشان میله تعبیه شده بهتر هستند

این نوع لباس زیر باعث شکل دهی به سینه می شود و به نظر بسیار ظریف است. ولی جنبه‌ های منفی این نوع سوتین زیاد است. در صورت استفاده بیش از حد از این نوع لباس زیر زخم‌ های داخلی و خارجی را ایجاد می کند. پوشیدن این نوع سوتین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

سوتین را شب‌ ها هم باید به تن داشته باشید.

برخی از بانوان سوتین را شب‌ ها هم استفاده می کنند چون نگرانی درباره اثرات جاذبه زمین دارند. این عزیزان بر این عقیده هستند که با به تن داشتن سوتین احساس راحتی بیشتری به آن ها دست می دهد تا به روی شکم بخوابند. این باور نیز اشتباه می باشد ولی این مورد کاملا وابسته به راحتی و عادت شخصی است.

سینه‌ های بزرگ تر بند سفت‌ تر می‌ خواهد

قبل از اینکه بدانید نیاز به تنظیم چه چیزی دارید بهتر است بدانید سوتینی که به تن می کنید باید دارای بند هایی باشد که با اندازه و وزن سینه متناسب است. مثلا در صورت داشتن سینه‌ های بزرگ، باید بندی کلفت‌ تر روی سوتین تعبیه شود. این نکته هم ارزش دانستن را دارد که هر چه فشار وارده به نوار ها بیشتر باشد، لیگامان‌ ها کمتر کار می‌ کنند.

زمانی که شما لباس زیر تنگ را از تن خارج می کنید، سینه‌ ها شل‌ تر از حالت معمول به نظر می آیند. به نظر می آید که آن ها پیوند های الاستیکی داشتند که بعد از ساعت‌ ها کشیده شدن رها گشته اند.

هنگام ورزش و بارداری نیاز به حمایت بیشتری دارید

درصد درست بودن این عقیده می تواند بالا باشد چون موقعی که ورزش می‌ نمائید همانطور که وقتی باردار هستید سینه‌ها رشد بیشتری می‌کنند. بنابراین باید سوتین خاصی پوشیده و به خاطر داشته باشید که شب‌ ها و بعد از یک ورزش که حسابی تعریق داشته اید، لباس زیر تان را تعویض نمائید.

چطور سوتین مناسب را انتخاب کنید؟

انتخاب سوتین فقط محدود به رنگ و مدل آن نیست. این لباس بهداشت و سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. سوتینی که اندازه نا مناسبی داشته باشد یا درست از سینه شخص مراقبت نکند، بافت سینه را از جای خود می‌ چرخاند و به سمت زیر بغل یا اطراف دیواره پستان می‌ برد. سوتینی که به اندازه کافی از سوتین مراقبت نکند ممکن است بافت پستان را در طول زمان بکشد. و باعث شود پستان آویزان شود.

سعی کنید تا حد ممکن لباس زیر خود را از پارچه ابریشمی یا پارچه‌ های سبک انتخاب ننمائید. زیرا این پارچه‌ ها اگر چه برای پوست نرم به نظر می‌ آیند اما نوک پستان را نشان می‌ دهند و آن را در برابر ضربه مصون نمی کنند. از طرفی، به نخی‌ ها هم اعتماد ننمائید. زیرا رطوبتی را تولید می کنند که تبخیر نمی‌ شود. در عوض از اجناس میکروفایبر استفاده تهیه کنید.

آیا سوتین سرطان زا است؟

بیشتر از 12 ساعت ممنوع

استفاده از سوتین تنگ سینه‌ ها را می فشارد، بنابراین راه‌ های لنفاوی پستان بسته شده و ایجاد برجستگی می‌ نماید. در این حالت مایعی که به تدریج انباشته شده، متورم و حساس شده و به شکل کیست در می آید . ضمن این که سموم هم باید از طریق عروق لنفاوی به بیرون دفع شوند. در هر صورت، در یک پستان که با سوتین محکم و تنگ پوشیده شده است این مراحل به خوبی صورت نمی گیرد. در نتیجه سموم در سینه‌ ها جمع می شوند.

محققان باور دارند که استفاده از سوتین بیش از 12 ساعت در روز می‌ تواند باعث سرطان پستان گردد. بنابراین توصیه می شود که فقط زمان‌ هایی که بیرون از خانه هستید این لباس را بپوشید. خانم هایی که هر روز و 24 ساعته سوتین به تن می کنند، متاسفاته 3نفر از 4 نفر سرطان پستان در آن ها دیده می شود. بانوانی هم که 12 ساعت در روز سوتین به تن دارند اما شب ها هنگام خواب آن را در می‌ آورند یک نفر از 7 نفر در خطر بروز سرطان پستان می باشند. ولی خانم هایی که کمتر از 12 ساعت پستان بند دارند یک نفر از 52 نفر در معرض خطر قرار دارند.

بالاخره آری یا خیر؟!
استفاده از سوتین می‌ تواند ایجاد درد کند و یا آیا سوتین سرطان زا است؟ و حتی فلزات به کار رفته در آن ایجاد مشکل و ناراحتی در فرد شود. ولی استفاده نکردن از سوتین برای خانم‌ هایی که سینه‌ های کوچک دارند راحت‌ تر می باشد. استفاده از سوتین نقاط مثبت و مزایای زیادی ندارد. با توجه به برخی از مطالعات صورت گرفته، نداشتن لباس زیر درد شانه‌ ها را کاهش می دهد و برعکس استفاده از آن باعث خم شدن شانه‌ ها می‌شود. اما هیچ وقت استفاده نکردن از لباس زیر به عنوان یک گزینه مناسب مطرح نبوده است. با توجه به اولین پژوهش‌ ها زمانی که از لباس زیر استفاده نمی‌شود نوک سینه‌ ها 7 میلی‌متر بلندتر شده که دلیل آن کشیده شدن پستان است. در زنان باردار که سینه‌های‌شان بزرگتر می‌شود معمولا توصیه به استفاده از سوتین بیشتر از سایر مواقع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *